ISSN: 1768-2819

دائرةالمعارف

 

دائرةالمعارف ادبیات معاصر ایران

 

جمع‌خوانی

 

سه شعر تازه در

جمع‌خوانی شعر

 

در نقد

از کتاب ها

واکاوی‌ی لحظه‌ها

سعید مهیمنی

 

جستجو در مجلهی شعر

 

  

 

 

www.hyperarchives.com

www.derrida.ws

www.sylviecamet.com

www.blanchot.fr

www.moarraq.com

 

 

       چاپ دوم - نشر الکترونیکی‌ی مجله‌ی شعر

 تنها آدم‌های آهنی در باران زنگ می‌زنند

 علی عبدالرضایی

 

دوازده سال بعد از چاپِ نخست، مجله‌ی شعر متنِ کاملِ نخستین دفترِ شعرِ علی عبدالرضایی را (شامل سی‌ویک قطعه شعر) بازچاپ می‌کند. [ادامه

شبه وبا، شبه هنرمند

 سخنرانى غلامحسين ساعدى   

 

١٠ شب شعر كانون نويسندگان ايران - مهر ماه ١٣٥٦، تهران  [ادامه]

انجمنِ مجله‌ی شعر

     [عضویت     [ورود]

 

علی عبدالرضایی

آیا پیدا نمی شود یکی؟ فقط یکی!  که اعتقاد داشته باشد به حرفی که می‌زند، و انتخابی که می کند؟   [ادامه]ش

واکاوی‌ی لحظه‌ها

سعید مهیمنی

[ادامه]

امروز آینده‌ی شاملو

 

پاسخ به یک نامه

   سیروس شاملو

نمی‌توانم بگویم واقعا احمد شاملو حق‌اش نبود ادیبان و فرهنگ‌پرورانی از این دست برای شناساندن ارزش‌هایش به مدد بگیرد. واقعا حق‌اش بود. از این بیش‌تر هم حقی نداشت.    [ادامه]

سیروس شاملو

 

سخنی با سرپرستی موهوم آثار احمد شاملو

احمد شاملو و اغیارش

قصه‌های کوچه‌ی ظلمت

 آری، اين‌چنين بود برادر!

     سياوش شاملو

در پی انتشار مطالبی از سیروس شاملو در مجله‌ی شعر زیرِ عنوانِ «سخنی با سرپرستی موهوم احمد شاملو» وِ «احمد شاملو و اغیارش»، سیاوش شاملو پاسخی ارسال کرده که عینا" منتشر می‌شود.      [ادامه]

جشنِ پنهان

 محمد مختاری

 

اگر نبود همین یک دو واژه دنیا می‌گندید   [ادامه ا

و بیست سال است که حرام شده‌ای...

غلامحسین ساعدی

 

چشم در برابر چشم

گدا

(گلوله سرخط)

  بکتاش آبتین

 

 

ادرار گرم تو روی خاك             ترس نبود  !  [ادامه

٢۴

شعر منتشر نشده از علی عبدالرضایی

 

 

 من گویی

  شاعر

 پناهنده  

 دستم بگرفت و پا به پا برد دق کرد  

 کاس عروس  

 بسم المهر المهران المهیر  

 سالوادور حکمت  

 حضرات  

 وقت  

 کازینو  

 یعنی چی؟  

 رُلت  

 کازین های کازینویی  

 قمارخانه  

 من کمونیستم!  

 سکانس  

 جسد  

 بطری  

 ابر  

 زن  

 عصر ارتباطات  

 رعد و برق  

 شراب  

 راه  

 من به عنوان او بود هستم  

 

سه شعر از هرمز علی‌پور

 

بهارخانه‌ی ساده

بهارخانه

شینما، آرشیو جمعیت و اكران یك انزوای تاریخی

پگاه احمدی

 

دِژانره شدن ساختار های متون ادبی یا چند ژانره شدن آنها، پیش از آنكه پیامدی ادبی در راستای دِفرماسیون متن باشد، تحلیلی اجتماعی از ساختار واقعیت بیرونی ست. یعنی بر خلاف انگاره‌ی شماری از نظریه پردازان اخیر كه در تأویل های خود قائل به یك سیكل درون ارجاع و یك فرایند بسته ی درون متنی‌اند، چند ژانره یا دِژانره شدن، هر دو واكنشی مسلم و بیرونی به دیكتاتوری یك نوع واحد و تحت انقیاد است. [ادامه]ا

ده شعر از نصرت رحمانی

هم‌راه با صدای شاعر

 

 سماع خیزاب‌ها

  حریق باد

 میعاد در لجن  

 کفر   

  جاده‌ی جهنم  

 پرسه های شبانگاهی    

 بلوف  

 پیاله دور دگر زد  

 چاقو  

 شعر ناتمام  

سه شعر از پرویز اسلامپور

 

سطح شبح در سفر پاک

ماران که جمع می‌شوند تا آتش را تحقیر کنند

 امیل سیوران:

درباره‌ی دین و چند عبارت قصار

ترجمه‌ی حسین منصوری

 

تو در گستره‌ی آفرینش در هیچ‌یک از اشکال دین نخواهی توانست شکوفا شوی.من خود نیز زمانی به دنبال رستگاری بودم، اما تمامی مکاتب ایمانی انسانهای میرنده از من خواستند که خویشتن خویش را انکار کنم. " او " میباید من می‌بود و همچنین خدای ایشان، و من می‌باید بدون نام می‌بودم، در هیچ، آن‌هم زمانی‌که غرور من حتی در هیچ نیز نام مرا طلب می‌کرد.  [ادامه]ش

سوی پنهان زبان شاعرانه

حسین رسول‌زاده

 

مناسبت میان زبان شاعرانه با زبان هر روزه چنین است: زبان هر روزه اتفاق بیرون را توضیح مى‏دهد، توضیح زبان شاعرانه همان اتفاقِ زبانى‏ست  [ادامه]ا

با این گربه‌ی‌عزیز

عنایت سمیعی

 

«این گربه‌ی عزیز» سومین دفتر شعر علی عبدالرضایی است. سه دفتر درطول چهار سال. پس، شاعری جدی است. او در شعر خود ازبیگانه نمایی در زبان فراوان استفاده می کند.  [ادامه]ا

عکسی است که متن می شود

خوانشی بر " در متن عکس " های پرهام شهرجردی

آرش قربانی

وقتی در متن عکس هایش را می خواندم گویی که تقریری بر عکس آمده  بود که خود را بر عکس ِ متن نیز تحمیل کند...[ادامه]

نوشتار سنگ قبر

امین قضایی

 

مدلول ِ نوشتار سنگ قبر ، نه مولف كه مرگ مولف است . یك وصیت ، یك شعر احمقانه ، یك آدرس ، یك شماره ، یك تصویر ، به هیچ مرگی اشاره نمی كند. [ادامه]

 آسیب‌شناسی‌ی جهانِ سوم و تاثیرِ آن بر هنر

برای‌ِ نقدِ گفتمانِ احمد شاملو در جهان سوم

 


احمد شاملو: ما برای آن‌که بیهوده در برهوتی بی‌مخاطب فریاد نکشیم   نیازمند رشد آگاهی‌ها هستیم.
در نظام موجود جهان فرهنگ انسانی اعتلا نمی‌یابد.

در شهریورماه ۱٣۶٧ احمد شاملو در اجلاس اینترلیت ٢ تحت عنوان «جهان سوم، جهان ما» که در آلمان برگزار می‌شد، شرکت کرده و سخن‌رانی‌اش را زیر عنوان «من درد مشترکم مرا فریاد کن» ایراد می‌کند. بازخوانی‌ی این سخن‌رانی فرصتی است تا شرایط ِ پیش رویمان را مرور کنیم.

 

من درد مشترکم مرا فریاد کن

  متنِ سخن‌رانی‌ی احمد شاملو در اجلاس اینترلیت ٢، آلمان، (شهریور ۱٣۶٧)ااا

 

 

 [ادامه]ا

دائرةالمعارف ادبیات معاصر ایران

 

ادبیات ما کجاست؟ ادبیات ما کیست؟ با کیست؟ از کیست از کجاست، از کجاهاست؟ می‌آییم که بخوانیم‌اش، که خوانشِ ما واقعه‌نگاری‌ی ماست. [ادامه]ا

لالایی برای قوقولی قو

 زیبا کرباسی     

 

سقف سرهای خمیده را دوست دارد...   [ادامه]ا

چهار شعر از سعید احمدزاده

 

  برای برمی‌آید از من

  هرجا که همه چیز فراموش می‌شود

  مرد زیر چتر می‌زند

    همین که می‌بینی

از شعرهای حاشیه

امیرحسین افراسیابی

 

  حاشیه‌ی یکم

   حاشیه‌ی دوم

رمان‌نامه

قاسم کشکولی   

 

 

متن کاملِ اثرِ توقیف شده‌ی قاسم کشکولی

 

شعرخوانی رضا براهنی در مجله‌ی شعر

 

 از هوش می

 رثای غزاله

 تمرکز نشئه

یادت نرود! ا

      مهرداد فلاح                                  

 

چشمی بفرست برای انگشتانم

که مشت این سیب را باز کنم     [ادامه]ا

 

فرض

بهزاد خواجات

 

فرض اول این است

که بعد از خواندن این شعر

می‌میرم از عسلی بر گونه‌های کسی

گونه‌های چه کسی، حالا بماند....ا   [ادامه]ا

هر روز ِ من پُر از صدای پاهاست

ابوالفضل پاشا

 

شهر ِ ما پُر از ماشین های کوچک

و تو با کیسه‌ی زباله بیرون می روی

شهر ِ ما پُر از ماشین های بزرگ

من با زنبیلی از سبزی برمی‌گردم     [ادامه]ا

نمرده»، درست است! ا»

علی باباچاهی

 

برادرم نمرده که گریه کنم زارزار

فکر محال / محال‌تر است   [ادامه]ا

 

کروکی‌های شعر معاصر

یادداشتی بر کتاب «جامعه»

آرش قربانی

 

جامعه کتاب خیلی غریبی است، کتابی که فقط خودش شبیه خودش است و از همان لحظه‌ی انتشارش مشخص بود که  خیلی متفاوت تر از پیش بینی‌های مخاطب خود در آن زمان است.   [ادامه]

 

    ۱ | ٣٢ | ۴ | ۵ | ٧ | ٦ | ۸ 

 

كلیه‌ی حقوق این سایت متعلق به مجله‌ی شعر است