ISSN: 1768-2819

دائرةالمعارف

 

دائرةالمعارف ادبیات معاصر ایران

 

جمع‌خوانی

 

سه شعر تازه در

جمع‌خوانی شعر

 

در نقد

از کتاب ها

واکاوی‌ی لحظه‌ها

سعید مهیمنی

 

 

جستجو در مجلهی شعر

 

 

 

 

 

www.blanchot.fr

www.moarraq.com

 

 

شعر/ تئاتر

سینا دادخواه

اگر به ماهیت نوشتار - در آن معنا که فلسفه جدید آنرا طرح انداخته - توجه کنیم، اگر غایت و جایگاه اصلی زبان را از گفتار به سمت نوشتار ، از عرصه معانی ثابت و " طبیعی" به آشوبها و شباهت های خانوادگی و بازیهای آزاد بر گردانیم... [ادامه]

در متن عکس - ۸

پرهام شهرجردی

 

سنگ ِ نانوشته، نوشته را پس می‌زد. این جا پس ِ نوشته بود:  جایی که نوشت، می‌نمی‌نوشت        [ادامه]ا

در جستجوی سبک گمشده

مونتاژ : کاظم امیری

 

جیمزجویس: به چیزی که دیگر اعتقاد ندارم خدمت نخواهم کرد، خواه خود را خانه‌ی من، وطن من، یا کلیسی من بخواند! و کوشش خواهم کرد درون خویشتن را به شیوه ی از زندگی یا هنر هر قدر آزادنه که بتوانم و هر چه کاملتر که بتوانم بیان کنم، و در دفاع از خود تنها سلاحهیی را که به خود اجازه می دهم به کار برم: خاموشی، تبعید و مکر.     [ادامه]

 منتخب اشعارآرنه یونسون

 ترجمه از سوئدی: سهراب رحیمی

 

رمز شعر آرنه یونسون در فاصله و انکار نهفته است نه در همایش زیبایی  [ادامه ا

آرت کالت

شماره‌ی یکم

 

 

   دو بیانیه‌ی سینمایی از ولادیمیر مایاکوفسکی / کاوه عباسیان

  بیانیه‌ی بین‌المللی موقعیت‌گران / آناهیتا حسینی

     کارفرما / امین قضایی

  مساله‌ی تاریخ در عصر پست مدرن / وحید ولی‌زاده

 

پنج لوح‌ کهن

منصور کوشان

   [ادامه]

نمایش Exilith رضا براهنی

 در فرانسه به روی صحنه می‌رود

 

مسأله‌ی طاهر و زهره

 ناظم حکمت

 ترجمه‌ی آیدین ضیایی

 

طاهر بودن هم عیب نیست     زهره بودن هم

تمام مسأله در طاهر و زهره بودن است       [ادامه]

هشت شعر از پُل سِلان

ترجمه: حسین منصوری

 

 

 خاطره ای از فرانسه

  اسیزی

 سپیدار ...  

 ستایش ِ دوردست  

 ماریانه  

 از گذرگاه ِ گزنه ...  

 با برف ...  

 فوگِ مرگ  

 

 

خوابِ سپید در قابِ سیا

(به بهانه­ی هفت شعرِ مصور –  عینی­ی دوربین قدیمی و اشعار دیگرِ عباس صفاری)ا

بهروز شیدا

 

در جدیدترین مجموعه شعرِ عباس صفاری، دوربین قدیمی و اشعار دیگر، تابلوهای بسیاری بر آلبومی پُر پرنده و باران چسبانده شده­اند؛ شعر- نقاشی­هایی که کلمه را ابزار آفرینش نقش کرده­اند؛ نقش را ابزار عریان کردنِ زبان. رابطه­ی این شعر – نقاشی­ها و زبانِ استعاری چیست؟ این شعر – نقاشی­ها کدام نظریه در موردِ استعاره را تایید می­کنند؟ در این شعر – نقاشی­ها واژه­ها چه­گونه کنارِ یک­دیگر می­نشینند؟    [ادامه]

چرا ابراهيم گلستان با دوربين می نويسد؟

بصير نصيبی

 

آقای گلستان با خود شاه مشکلی ندارد، چون شاه موافق کارهای گلستان بوده  وساخت فيلم مستند جواهر سلطنتی را هم فرمان داده است، خودش می گويد:« خيلی ساده به من تلفن کردند که امشب می رويد حضور اعليحضرت در خانه والا حضرت اشرف...» [ادامه]

چراغی در شب دریا

در سوگ فریدون رهنما و خطاب به او

نادر نادرپور

چهار شعر از زیبا کرباسی

 

 سرآمدی بر ناخن نگاری

  ذن ٢

 کلاژ ۱۱  

 لزگی  

 

چند شعر از فرناندو پسوآ

(و شاعران ِ مجازیش)

ترجمه: حسین منصوری

 آلبرتو کایرو

  ریکاردو رایس

 آلوارو د ِ کامپوس  

درِ بسته

ژان پل سارتر

ترجمه: ناصر غیاثی

 

جهنم، دیگران اند...   [ادامه]

کُلاه و کِه

رضا براهنی

بتنم تَننانم خود را در تو و تو را تننامَم از با در بی   [ادامه]

«شعر در گردابی»

پا نویسی شعر دهه ٧۰ از روی دست دهه ۵٠

حمید شریف نیا

 

   [ادامه]

آه و آهو

علیرضا سیف الدینی

 

اگرچه این وطن آهونبود        آه بود وآهو نبود         [ادامه]


    چند قطعه از «مارمولک»های فرهنگ کسرایی

 مارمولک ۱ 

   مارمولک ٢   

 مارمولک ٣

    ۱ | ٣٢ | ۴ | ۵ | ٧ | ٦ | ۸ 

كليه حقوق اين سايت متعلق به مجله‌ی شعر است